Medlemsside for Brystkreftforeningen Haugaland

Velkommen til medlemssiden for Haugaland lokalforening

Rosa sløyfe-aksjonen - Hensikten med prosjektet

Hensikten med prosjektet

Det overordnede målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å

  • Samle inn penger til brystkreftforskning og brystkreftrelaterte prosjekter

  • Øke kunnskapsnivået om brystkreft

  • Vise solidaritet med brystkreftrammede


Vi ønsker å øke kunnskapsnivået om brystkreft og hvordan man kan forebygge. I tillegg ønsker vi at de som ikke selv er rammet skal vise solidaritet med dem som er rammet. Rosa sløyfe er en solidaritetsaksjon om brystkreftsaken, og en innsamlingsaksjon hvor målet er å få satt temaet på dagsorden og gjøre Rosa sløyfe mer kjent, samt å samle inn penger til brystkreftforskning og brystkreftrelaterte prosjekter. Temaene for årets aksjon er


  • Viktigheten av tidlig oppdagelse (både vha. egenundersøkelser og screening)

  • Forebygging av brystkreft vha. mosjon og sunt kosthold


I tillegg skal kommunikasjonen spille på solidaritetstankegang og det å bry seg med de som er rammet, enten som nær pårørende eller bekjent.


Faktagrunnlag som er viktig å ha med:

Tidlig diagnose gir økt mulighet for overlevelse (screening og selvundersøkelse er viktig)

  • I 2007 fikk 2761 kvinner diagnosen brystkreft, mens 662 døde. Dette er den laveste dødeligheten som er målt siden den offentlige mammografiscreeningen startet i 1995/96, mens kreftforekomsten er mer stabil (se under).

  • 19 menn fikk brystkreft i 2007.

  • Kreftforeningen jobber for at alle kvinner skal få tilbud om mammografiscreening fra fylte 45 år (FFB fra 40 år).

  • 1 av 10 kvinner i Norge utvikler brystkreft i løpet av livet, men heldigvis overlever nesten 90% av disse.

  • Antall kvinner som overlever brystkreft er økende. I følge Kreftregisteret lever 87,5% av alle kvinner som får brystkreft 5 år etter.

  • Rosa sløyfe er en internasjonal folkebevegelse for å skape oppmerksomhet om brystkreft.


Antall brystkrefttilfeller blant kvinner i Norge fra 1998-2007

Bryst

2435

2419

2533

2636

2708

2746

2806

2814

2709

2761


Målgrupper

Primærmålgruppe: Kvinner 30 år +

Sekundærmålgruppe: Hele befolkningen


Hovedmål

Årets Rosa sløyfeaksjon har som hovedmålsetting

  • Øke kjennskapen til symbolet Rosa sløyfe fra 52% - 60%

  • Samle inn kr. 6,5 mill

  • Øke andelen kvinner som undersøker brystene sine månedlig fra 18% - 24%

  • Øke kunnskapen om hvordan man skal undersøke brystene sine

  • Øke kunnskapen om hvordan man kan forebygge brystkreft


Kjernebudskap

Hjelp flere å overleve. Støtt kampen mot brystkreft – kjøp en rosa sløyfe!


Hva skal pengene gå til?

  • Tidlig oppdagelse: Lære kvinner selvundersøkelse og oppfølging av mammografiscreening

    • 5-7% av brystkrefttilfellene er genetisk betinget. Norske kvinner får i liten grad tilbud om gentesting, hvilket betyr at de som har genetisk brystkreft ikke får optimal behandling i dag. Kan Norge kobles på den engelske studien som allerede er i gang eller kan man sette i gang et eget pilotprosjekt i Norge?

  • Forebygging: På hvilken måte kan man forebygge brystkreft? Informere om viktigheten av

    • Fysisk aktivitet

    • Riktig kosthold

    • Begrenset alkoholinntak

  • Annen brystkreftrelatert forskning. Utlyses i ettertid.


Aktiviteter

Lokale aktiviteter i FFB Haugaland, se ovenfor.